پولیش کاری لوله یا پرداخت کاری لوله استیل چیست؟

پولیش کاری لوله یا پرداخت کاری لوله استیل چیست؟

برای داشتن لوله هایی با سطح مقطع صاف و براق، نیاز به عملیاتی به نام پولیش کاری یا پرداخت کاری لوله داریم. در این مقاله به تعریف برش کاری لوله و روش های انجام آن می پردازیم. پولیش کار به منظور از بین بردن نواقص سطح لوله انجام می شود.

پولیش کاری لوله یا پرداخت کاری لوله استیل چیست؟

پولیش کاری لوله چیست؟

همان طور که پیشتر گفتیم پولیش کاری لوله به معنای از بردن نواقص سطح لوله است. در پولیش یا پرداخت کاری لوله، از خراش خوردن لوله یا مقاطع فلزی دیگر جلوگیری می شود. در این زمینه ، وسایل گوناگونی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توان لوله ها و فلزات را مقاوم تر کرد و حتی مقاومت آن ها را در برابر واکنش های شیمیایی افزایش داد و میزان اصطکاک سطحی را کنترل کرد.


روش های انجام پولیش کاری

پولیش مکانیکی:

پولیش کاری مکانیکی لوله شامل استفاده از ابزارهای فیزیکی و مواد ساینده برای از بین بردن خطوط سنگ زنی، خراش ها، گودال ها و سایر عیوب از سطح لوله فلزی است. پولیش مکانیکی برای پردازش قطعات ساده و کوچک و قطعات متوسط مناسب است و برای پرداخت کاری قطعات بزرگ مورد استفاده قرار نمی گیرد.

از مزایای استفاده از روش مکانیکی پولیش کاری، می توان به میزان درخشندگی سطح لوله اشاره کرد. از معایب این روش نیز ایجاد آلودگی بسیار است و درخشندگی لوله پایداری چندانی نخواهد داشت. گاهی اوقات سازندگان از پرداخت مکانیکی به عنوان یک مرحله مقدماتی قبل از پرداخت الکتریکی استفاده می کنند.

پولیش شیمیایی:

در این روش از تجهیزات پیشرفته استفاده می شود، از روش پولیش کاری شیمیایی می توان برای لوله های بزرگ و با ضخامت بالا نیز استفاده کرد. این فرآیند با غوطه ور کردن قطعه کار در یک محلول حاوی مواد شیمیایی براق کننده که لایه های سطحی فلز را حل می کند، سطح صافی به دست می آید.


پولیش الکتروشیمیایی: روش مقرون به صرفه برای پولیش لوله فرآیند پولیش الکتریکی شبیه به استفاده از مواد شیمیایی براق کننده برای پولیش شیمیایی است. این روش برای قطعات و لوله هایی مناسب است که برای تولید انبوه به کار می روند. هم چنین پولیش الکترو شیمیایی برای محصولات درجه بالا، محصولات صادراتی و محصولاتی که نیاز به تحمل بالایی دارند نیز کاربرد دارد. از مزایای این روش می توان به ایجاد براقیت بالا، پایداری، کم هزینه بودن و مقاومت در برابر خوردگی اشاره کرد.