پولیش و تمیز کاری ورق استیل چگونه است؟

پولیش و تمیز کاری ورق استیل چگونه است؟

پولیش کاری یا همان تمیز کاری ورق استیل معمولا به کار سابیدن ابزار پولیش نظیر فرچه یا نمد های ویژه، واکس و یا مایع پولیش استیل به بخش اقسام فلزات در اشکال متنوع گفته می شود. برایند پایانی این پروسه منتهی به دسترسی به قشری هموار، شفاف و صیقلی است. از دیگر فرآیند های پولیش کاری استیل می توان به از بین رفتن اثرات ماشین کاری، ریخته گری، برش کاری و اقسام کنش های دیگر، وضع یک قشر براق با فرم مولکولی یکپارچه در قشر فلز اشاره نمود.

پولیش و تمیز کاری ورق استیل چگونه است؟

چه عللی باعث بوجود آمدن لکه در استیل می‌شود ؟

انواع آلاینده هایی که اکثرا پس از شکل دهی ،جوشکاری و یا پروسه های کار گرم شامل فورجینگ مشاهده می شود.شال موارد زیر است:

اکسید های غیر عمقی در تمام قطعه به علت فورجینگ یا عملیات گرمایشی

اکسید های پیرامون شکاف جوش

پاشش های جوش آلایندهای با منابع آلی

گل جوش

ذرات آهن به علت عملیات نورد کاری با سنگ زنی کربن استیل به همراه ورق استیل


عوامل موثر در لکه روی استیل

اکسید های غیر عمقی در مراحل بعدی  تولید ورق استیل ممکن است مشکل ایجاد کنند. تلفیقات فلوئور موجود در گل جوش  در درجه حرارت بسیار خاصیت خورنده داشته و فلز جوش را خراب می کند. تلفیقات آلی نظیر روغن، آب، صابون تراشکاری، چسب، رنگ و… زمانی که دما با دلیل افزایش یابد تحلیل شده و کربن موجود در ورق استیل را افزایش می دهد و در این صورت در پیرامون های شدید فرسودگی سبب وضع فرسودگی میان دانه ای می شوند. حضور مولکول آهن در قشر ورق استیل افزون بر زنگ زدگی در پیرامون نمناک و اعمال نازیبایی، در مواردی که رسوخ مولکول آهن عمقی باشد سبب آغاز فرسودگی های شکافی و حفره ای می شود.


روند بوجود آمدن زنگ آهن در ورق استیل چگونه است ؟

وجود مولکول آهن پس از واقع شدن در پیرامون نمناک یا خورنده به صورت زنگ آهن به رنگ نارنجی پدیدار می شود. برای مشخص شدن مولکول آهن پس از تولید می توان  حلال هایی نظیر اسید نیتریک ، آب و فری سیانید پتاسیم به کار برد. پس از چند دقیقه از به کارگیری این حلال بر روی قشر ورق استیل، مولکول پیش بینی شده  آهن به  شکل نقاط آبی رنگ رویت شده که میزان بسیار رنگ آبی نمایانگر مقدار آلودگی می باشد. پس از نمایان سازی محلول به جا مانده روی قطعه به وسیله آب شسته می شود. معمولا برای تمیزکاری ورق استیل و همچنین برای از بین بردن آلاینده ها با ماخذ آلی شیوه چربی زدایی و برای پاکیزه نمودن پاشش های جوش و گل جوش شیوه هایی مانند سنگ زنی ،  شن پاشی و برش زنی و…. به کار برده می شود. برای رفع اکسید های سطحی حاشیه های شکاف جوش و مولکولهای اکسید آهن هم شیوه هایی مانند پاشش مواد ساینده ، برس زنی، پولیش کاری، اسید شویی و یا تلفیقی از شیوه های ذکر شده مورد استفاده قرار می گیرد.


انواع متنوع روش پولیش کاری استیل

روش تمیز کاری ورق استیل به شرح زیر صورت می گیرد:

1_کاغذ های سمباده

مطابق مقدار پولیش بخش مورد نظر باید از سمباده با زبری های مناسب استفاده کرد. اگرچه برای دستیابی به سطح کیفی مناسب و سرعت بیشتر در پولیش کاری توجه به ترتیب و نظم استعمال سمباده از دانه درشت تا دانه ریز ضروری است. برای مثال نخست مش 80 و بعد از آن مش 150 و… استفاده می شود. اقسام‌کاغذ سنباده به صورت صفحه، نواری و غیره با توجه به شیوه و سیستم به کار برده می‌رود. برای پولیش کاری استیل شتاب غیر عمقی مطلوب سمباده 35 الی 45 متر بر ثانیه می باشد.

2_شیوه بشکه ای

 در این شیوه قطعات و مواد ساینده را با یکدیگر داخل انبار شبکه ای سیستم می گذارند و با چرخش بشکه ساییده شده و در نهایت پولیش کاری و صیقل کاری صورت می گیرد. اکسید آلومینیوم و اقسام سرامیک ها و … در این شیوه می باشند.

3_شیوه لرزشی

در این شیوه هم قطعات و مواد ساینده با یکدیگر داخل انبار سیستم قرار داده شده اما کار تمیز کاری ورق استیل در این شیوه با لرزش سیستم و منتقل نمودن لرزش به مواد و قطعات صورت می گیرد.  

4_کاربرد مایع پولیش استیل

مایع پولیش در تمیز کاری ورق استیل معمولا برای پاک کردن ابعاد متنوع فلزی کاربرد دارد.  شفافیت بالا و حفاظت از اقشار فلزی از ویژگی های این نوع مایع پولیش می باشد. این فرآورده برای فلزات فاقد پوشش مانند شمش، فولاد زنگ نزن، برنج، نقره، نیکل و مس استفاده می شود. مایع پولیش استیل برای تمامی فلرات کاربرد دارد.