ورق استیل نسوز و ضد سایش 321 چیست ؟

ورق استیل نسوز و ضد سایش 321 چیست ؟

ورق استیل 321 آلیاژی زنگ نزن است این محصول با اضافه کردن مقادیر مشخصی تیتانیوم به ترکیب شیمیایی تثبیت شده است. این آلیاژ از مقاومت عالی در برابر خوردگی بین دانه ای به دنبال قرارگیری در معرض محدوده دمای رسوب کاربید کروم، بین 427 تا 816 درجه سانتی گراد برخوردار است. حضور تیتانیوم در ترکیب ورق استیل 321 آن را در برابر تشکیل کاربید کروم مقاوم می کند و به عبارتی باعث ثبات آن می شود.

ورق استیل نسوز و ضد سایش 321 چیست ؟

مشخصه های ورق استیل نسوز ضد سایش

این ورق استیل اصولا در وضعیت نوردی تولید می شوند. این گونه از صفحات به صورت ویژه ای برای به کارگیری  محافظت دراز مدت در وضعیت دشوار ساخته شده اند. سختی این گونه ورق سبب ایجاد خاصیت ضد سایش و استقامت ساختاری می شود. بالا رفتن سختی مقدار سایش را کم می کندزیرا از صدمه دیدن عناصر ساینده جلوگیری می کند. یکی از اصلی ترین مسائلی که صنعت با آن روبرو بوده و در پی برطرف نمودن آن می باشد داشتن معلومات و دانش کاربردی منظم و دقیق در خصوص واقعه سایش است. در حقیقت به واقعه لغزید یک ماده یا یک رویه بر روی رویه دیگر که در حقیقت یک عمل مکانیکی به شمار می آید و سبب بند شدن عناصر موجود در سطح شده و سایش سطحی را ایجاد می کند سایش گفته می شود. ورق های هاردوکس که گونه پایداری از ورق استیل ضد سایش می باشند با استقامت بسیاری که در برابر سایش دارند این مسئله را رفع نموده اند. اکثر سازندگان، ورق استیل ضد سایش را با اسم تجاری خود ایجاد می کنند این اسم در کنار سختی فولاد است که در بخش برینل ارزیابی شده است.


انواع ورق ضد سایش

انواع گرید متنوع از ورق ضد سایش موجود می باشند. هر گرید به صورت رایج تا میزان خاصی سختی برینل تولید می شود، در قیاس با دیگر فولاد هایی که با مدنظر قرار دادن استقامت کششی و چقرمگی تولید می شوند. این بدان جهت است که سختی یکی از عمده ترین علت برای بالا بردن استقامت سایشی ورق استنلس استیل ضد سایش است.

یک گرید رایج به اسم ar400 از انواع ورق ضد سایش  است. 400 در اسم آن نمایانگر میزان سختی برینل می باشد. ar450 , ar500 مشابه ar4oo می باشند. تفاوت این آلیاژ ها در این است که میزان سختی برینل بیشتری دارند. هرچند بیشتر از این میزان، سختی برینل کمتری دارد، ar400 بیشتر فرم پذیر خواهد بود.

انواع ورق استنلس استیل ضد سایش در مواردی نظیر ابزار آلات استخراج معدن، ابزارآلات قالب گیری، ریخته گری سیمان، ابزار آلات حفاری و دستگاه های نقاله به کار برده می شوند. انواع ویژه ای از این ورق ها نیز موجود می باشند دارای اسم های تجاری نظیر hardox 400 و mas500 مشابه آلیاژ هایی است که قبلا نام برده شد. گرید هایی نظیر hardox 450 cr نیز وجود دارند.‌ اسم cr به مفهوم سرد شده می باشد.


گرید های قابل جایگزین با نسوز 321

گرید  304l زیرا نیاز به مقاومت در برابر خوردگی بین دانه ای است ، نه برای مقاومت در برابر درجه حرارت بالا

گرد زیرا3cr12 مناسب برای محیط معتدل “دمای بالا”  تا حدود 600 درجه سانتیگراد است.

گرید304h زیرا مناسب برای محیط معتدل “دمای بالا” تا حدود 800 درجه سانتیگراد.

گرید310 زیرا دمای محیط کار تا حدود 1100 درجه سانتی گراد است و برای 321 یا 321h بسیار زیاد است.

گریدs30815 (253ma) زیرا دمای محیط کار تا حدود 1150 درجه سانتیگراد است  و برای 321 یا 321h بیش از حد بالا است.