معرفی کلی 5 گروه استنلس استیل ها

معرفی کلی 5 گروه استنلس استیل ها

انواع گرید استنلس استیل ها به 5 گروه تقسیم بندی می شوند. عناصری که در این آلیاژ مورداستفاده قرار می گیرند می توانند شامل: کربن، کروم، منگنز سیلیسیم و عناصر دیگر باشند که هر کدام از آنها می توانند بر خواص استیل تاثیرگذار است.

معرفی کلی  5 گروه استنلس استیل ها

استنلس‌استیل آستنیتی 

این گروه را نیز میتوان به 5 گروه تقسیم‌بندی کرد که شامل: گرید کروم – منگنز، گریدهای کروم – نیکل، گریدهای کروم – نیکل – مولیبدن، گریدهای آستنیتی کارایی بالا و گرید آستنیتی دمای بالا میشود. این نوع گرید استیل نسبت به خوردگی مقاومت بسیار خوبی دارند و دارای شکل‌پذیری و قابلیت جوشکاری بسیار خوبی هستند.

دسته‌بندی گریدهای مختلف استنلس‌استیل آستنیتی:

استیل گرید 301 

استیل گرید302

استیل گرید303

استیل گرید304

استیل گرید 305

استیل گرید 308

استیل گرید309

استیل گرید310

استیل گرید314

استیل گرید 316

استیل گرید 317

استیل گرید 321

استیل گرید 347

فولاد ضدزنگ گرید 348


استنلس‌استیل فریتی

این نوع فولادهای ضدزنگ حاوی 5 تا 30 درصد کروم هستند و جزو استیل بگیر تقسیم‌بندی میشوند که توسط آهنربا جذب می‌شوند. از ویژگی‌های مهم این گروه میتوان به مقاومت در برابر خوردگی، مغناطیسی بودن، عدم سخت شدن با عملیات حرارتی و قابلیت جوشکاری ضعیف اشاره کرد که معمولاً در اگزوز خودروها، ظروف پخت‌وپز و لوازم‌خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دسته بندی گریدهای استیل ضدزنگ فریتی:

استیل گرید 405

استیل گرید 409

استیل گرید 430

استیل گرید 434

استیل گرید 436


استیل مارتنزیتی

از نظر ساختاری بسیار شبیه به استنلس‌استیل فریتی است؛ اما به دلیل اینکه کربن بیشتری دارد، قابلیت سخت شوندگی بیشتری دارد و معمولاً برای ساخت ابزارهای پزشکی و جراحی مفید هستند.

دسته بندی گریدهای استیل ضدزنگ مارتنزیتی

استیل گرید 410

استیل گرید 416

استیل گرید 440


استیل دوفازی

این نوع استیل معمولاً از ترکیب فولاد ضدزنگ آستنیتی و فریتی به وجود می‌آید که در واقع فلزی قوی‌تر از آنهاست. مقاومت بالای این آلیاژ منجر به کاهش قابل توجه وزن آنها میشود و مقاومت بالایی در برابر خوردگی حتی در محیط های پر مصرف دارد. علاوه بر این، این گروه قابلیت جوشکاری و شکل پذیری بالاتری نیز به نسبت انواع استیل‌های آستنیتی و فریتی دارند و در تاسیسات نفت و گاز و کارخانه‌های شیمیایی و پتروشیمی به کار برده میشوند.

دسته بندی گریدهای استیل ضدزنگ دوفازی:

استیل گرید 2304

استیل گرید 2507


استیل رسوب سختی

استیل رسوب سختی در شفت‌های پمپ و شیرآلات مورد استفاده قرار میگیرد که علاوه بر استحکام بالا، دارای قابلیت جوش‌پذیری بالا هستند و مقاومت به خوردگی خوبی نیز دارند. همچنین این نوع استیل‌ها خاصیت مغناطیسی دارند و در تجهیزات صنعت خمیر کاغذ، پره‌های توربین و تجهیزات هوافضا مورد استفاده قرار میگیرند.

انواع گرید استیل رسوب سختی:

استیل گرید 17- 4

استیل گرید 15-5