معرفی ورق استیل 409

معرفی ورق استیل 409

استیل 409 یک فولاد زنگ نزن (استنلس استیل) فریتی است که در ابتدا برای برای اگزوز خودرو طراحی شد. استنلس استیل 409 همچون دیگر استیل های فریتی عملیات حرارتی پذیر نبوده و دارای خاصیت مغناطیسی می باشد. این گرید حاوی 10.5 الی 11.75 درصد کروم در ترکیب خود می باشد. به خاطر پایین بودن میزان کروم و اینکه عناصری نظیر نیکل ندارد معمولا قیمت ورق استیل 409 نسبت به بسیاری از فولادهای زنگ نزن پایین تر است. این فولاد زنگ نزن نسبتا ارزان، مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون بیشتری نسبت به فولادهای کربنی دارد. جوش پذیری و شکل پذیری مناسب نیز از دیگر ویژگی های ورق استنلس استیل 409 می باشد.

معرفی ورق استیل 409

معرفی ورق استیل 409

ورق استیل 409 آلیاژی ضدزنگ است که در دسته ی فولادهای زنگ نزن فریتی طبقه بندی می شود به همین دلیل این ورق استیل بگیر است. ورق استیل 409 برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی دارای 11 درصد کروم می باشد. این آلیاژ انتخابی عالی برای تمام کاربردهای مرتبط با اگزوز خودرو است که در آن، محتوای 11 درصد کروم مقاومت کافی در برابر اکسیداسیون و خوردگی ایجاد می کند. ین فولاد حاوی کروم کمتری در مقایسه با گرید 430 می باشد. به همین دلیل مقاومت به خوردگی کمتر و قیمت پایین تری نیز نسبت به این گرید دارد.


مقاومت به خوردگی ورق استیل 409 

مقاومت به خوردگی ورق استیل 409 در مقایسه با فولادهای کربنی بهتراست. اما، مقاومت به خوردگی آن در مقایسه با سایر آلیاژهای ضدزنگِ گران تر با محتوای کروم و به ویژه مولیبدنِ بالاتر، کمتر می باشد. با این وجود، ورق استیل 409 مقاومت کافی در برابر خوردگی و اکسیداسیون را در بسیاری از کاربردهای خودرویی و دیگر صنایع را دارا می باشد.

خوردگی اتمسفری: ورق استیل 409 مانند سایر آلیاژهای حاوی 11 درصد کروم مقاومت خوبی در برابر خوردگی های اتمسفری (در مقایسه با فولادهای کربنی) از خود نشان می دهد. خوردگی ناشی از کلر: مقاومت ورق استیل 409 در برابر خوردگی ناشی از محیط های حاوی کلر، مشابه سایر فولادهای زنگ نزن فریتی، عالی می باشد. با این حال، مقاومت این آلیاژ در برابر خوردگی حفره ای و شیاری در حضور کلریدها کم است.


مقاومت به اکسیداسیون ورق استیل 409

ورق استیل 409 مقاومت به اکسیداسیون خوبی در دماهای بالا دارد. این فولاد زنگ نزن در سرویس دهی های پیوسته تا دمای c ֯ 675 و در سرویس دهی های متناوب تا دمای c ֯ 815 مقاومت به اکسیداسیون خوبی دارد.


عملیات حرارتی

استنلس استیل های فریتی، عملیات حرارتی پذیر نبوده و بواسطه این فرایند سختی و استحکام آن افزایش نمی یابد.


شکل پذیری

ورق استیل 409  مثل فولاد های کربنی معمولا در حالت آنیل شده داکتیلیته بالایی داشته و به راحتی تحت شکل دهی و فرم دهی قرار می گیرد.


جوشکاری 

ورق استیل 409 با استفاده از تمام روش های رایج قابل جوشکاری می باشد. این روش ها شامل جوشکاری فرکانس بالا، مقاومتی، آرگون، قوس الکتریکی، پرتو الکترونی و لیزر می باشد.


کاربردهای ورق استیل 409

ورق استیل 409  به دلیل مقاومت این گرید در برابر خوردگی و اکسیداسیون در دمای بالا در سیستم تخلیه دود استفاده می شود.  جوش پذیری خوب نیز از دیگر عوامل استفاده این  آلیاژ در ساخت سیستم اگزوز خودرو بوده است.  امروزه از ورق استیل 409 در ساخت ترموستات، سیستم های مبدل کاتالیستی، تجهیزات کشاورزی، صدا خفه کن ها، ترانسفورماتور برق، وسایل نقلیه ریلی و جاده ای، تجهیزات انبار و حمل و نقل در صنعت شکر و....  استفاده می شود.