معرفی استیل4841

معرفی استیل4841

ورق استیل 4841 آلیاژی است که نسبت به حرارت مقاومت زیادی دارد و به همین دلیل در بازار با عنوان ورق استیل نسوز 4841 نیز شناخته میشود. این گرید آلیاژ با اعمال برخی تغییرات در فرمول شیمیایی آلیاژ استیل 309 به وجود می آید و نسبت به ورق استیل 309، در دماهای بالاتر دارای مقاومت بیشتری است. این استیل در بدنه اصلی کوره ها و گاه سینی های حمل پخت چینی و پاتیل های حمل مواد مذاب غیرآهنی به کار برده میشوند.

معرفی استیل4841

ورق استیل 4841

ورق استیل 4841 که تحت عنوان ورق‌های نسوز نیز شناخته می‌شوند، در واقع یک فولاد ضدزنگ (استنلس‌استیل) آستنیتی است که ترکیب شیمیایی آن به گرید نسوز 310 بسیار نزدیک است، اما تفاوت عمده این دو آلیاژ مربوط به حضور عنصر سیلیسیوم بیشتر در ورق استیل 4841 است. در واقع ورق‌های نسوز 4841 به دلیل اینکه دارای سیلیسیوم بیشتری در ترکیب خود هستند، نسبت به اکسیداسیون و کر بوره شدن مقاومت بیشتری دارند.


مقاومت نسبت به خوردگی و اکسیداسیون استیل 4841

از آنجایی که ورق استیل 4841 دارای مقادیر بالایی از عناصر کروم و نیکل است، در مقایسه با سایر استنلس‌استیل‌های آستنیتی گرید 300 دارای مقاومت به خوردگی بالاتری هستند و عمده کاربرد آن‌ها در دماهای بالا است. معمولاً در ارتباط با مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون ورق استیل 4841، رفتار خوردگی و اکسیداسیون این ورق‌ها در دماهای بالاتر در نظر گرفته میشود و معمولاً مقاومت آن‌ها در دمای بالا در بیشتر موارد وابسته به تشکیل شدن لایه اکسیدی محافظ است.


عملیات حرارتی استیل 4841

 عملیات آنیل ورق استیل نسوز 4841 شامل حرارت‌دهی آن با افزایش دما در محدوده 1038 تا 1149 درجه سانتی‌گراد است که پس از آن نیز سرمایش سریع توسط هوا انجام می‌شود. سختی این گرید  استیل در عملیات کار سرد انجام می‌شود که می تواند شامل نورد سرد باشد. علاوه بر این بهتر است بدانید که ورق‌های استیل 4841 نیز مانند سایر ورق‌های استیل ضدزنگ قابلیت سختی‌پذیری به‌وسیله عملیات حرارتی را ندارند.


شکل‌پذیری و قالب‌پذیری استیل 4841

ورق استیل ضدزنگ خاصیت شکل‌پذیری و قالب‌پذیری را دارد و میتواند تحت فرم دهی در حالت سرد نیز قرار بگیرد. البته بهتر است بدانید که این نوع ورق استیل دارای نیتروژن بالایی است و به همین دلیل استحکام مکانیکی بالاتری نیز دارد و در نتیجه برای شکل‌پذیری و قالب‌گیری نیاز به نیروی بیشتری دارد.


جوش‌پذیری استیل 4841

این گرید استیل قابلیت جوش‌پذیری بالای آن‌ها است که جوش‌پذیری خوبی در این فرآیندها دارند. همچنین قبل و پس از جوشکاری نیز به عملیات حرارتی نیاز ندارد و این ورق‌ها را میتوان به راحتی به یکدیگر جوش داد.  همچنین این نوع استیل نسوز تمایل به ترک گرم دارد و انرژی جوشکاری باید حدالمقدور در کمترین سطح قرار بگیرد. علاوه بر این، پس از اتمام جوشکاری نیازی به عملیات حرارت‌دهی نیز نیست. دقت داشته باشید که اگر قصد انجام جوشکاری را روی این ورق‌ها دارید، نباید دمای این عملیات بالاتر از 150 درجه سانتی‌گراد برود. انجام اقداماتی مانند چربی‌زدایی و تمیزکاری محل جوشکاری و همچنین حفاظت در پاشش می‌تواند به افزایش کیفیت جوشکاری کمک زیادی کند همچنین از گریدهای 309 نیز به‌عنوان الکترود در فرایند جوشکاری استفاده می‌شود.


انواع کاربردهای استیل 4841 

این استیل در صنایعی که با حرارت بالاسر و کار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد مانند:

ساخت تجهیزات کوره‌های صنعتی مانند: رکوپراتور، درب و فن

ساخت تجهیزات و وسایل کوره‌های عملیات حرارتی

طراحی تجهیزات مرتبط با صنایع پالایشی، پتروشیمی و صنایع مرتبط با پیرو متالورژی که می‌تواند شامل تجهیزات ریخته‌گری و ذوب فولاد باشد.

قابل‌استفاده در ساخت تجهیزات صنعت سیمان