ضایعات ورق استیل

ضایعات ورق استیل

ضایعات ورق استیل بر اساس گرید ورق استیل برا تعیین قیمت و فروش به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. بازیافت ضایعات ورق استیل از این جهت اهمیت دارد که فلز استیل از منابع معدنی به دست می آید و این فرآیند با مصرف انرژی همراه است. بازیافت ضایعات ورق استیل باعث صرفه جویی قابل توجه در استفاده از انرژی می شود و همین طور سبب حفظ منابع طبیعی می گردد.

ضایعات ورق استیل

تقسیم بندی ضایعات ورق استیل 

ضایعات ورق های استیل بر اساس ابعاد به دو دسته تقسیم می شود:

کنار ورق: این نوع ضایعات از برش ورق‌های استیل در کارخانه‌ها یا کارگاه‌ها به وجود می‌آیند.

سر ورق: این نوع ضایعات از ابتدا یا انتهای ورق‌های استیل به وجود می‌آیند. ضخامت آنها معمولاً با ضخامت ورق اصلی برابر است.


ضایعات ورق های استیل بر اساس ترکیبات به سه دسته تقسیم می شود:

استنلس استیل

فولاد ضد زنگ

آلیاژهای نیکل


کاربردهای ضایعات ورق استیل

این ضایعات به عنوان مواد اولیه در صنایع مختلف استفاده می شود. این ضایعات یا از فرآیندهای تولیدی یا مصرفی ورق استیل به دست آ»ده است یا از قطعات و سازه‌های استیلی که دیگر قابل استفاده نیستند. کاربرد این ضایعات به دو دسته تقسیم می شود: بازیافت:  این ضایعات با فرآیندهای بازیافتی به ورق‌های استیلی جدید تبدیل می شوند. تولید محصولات فلزی: ضایعات به عنوان ماده اولیه برای تولید محصولات فلزی دیگر مانند لوله‌ها، پروفیل‌ها، و قطعات صنعتی به کار برده می شوند. ساخت قطعات و تجهیزات مکانیکی: ضایعات ورق استیل ممکن است برای ساخت قطعات و تجهیزات مکانیکی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرند، از جمله قطعات ماشین‌آلات، ابزارها، و قطعات ساختمانی.


مزایای بازیافت ضایعات ورق های استیل

مزایای زیست محیطی:

کاهش آلودگی

صرفه جویی در انرژی

کاهش پسماند

مزایای اقتصادی:

صرفه جویی در هزینه ها

ایجاد شغل

تقویت اقتصاد از طریق کاهش واردات


مضرات ضایعات ورق های استیل برای محیط زیست

آلودگی خاک و آب: ضایعات ورق استیل در صورت رها شدن در طبیعت، به مرور زمان زنگ می زنند و مواد شیمیایی مضری مانند کروم و نیکل را در خاک و آب آزاد می کنند.

آلودگی هوا: ذرات معلق ضایعات ورق استیل در هوا می توانند باعث آلودگی هوا شوند.

تخریب اکوسیستم: ضایعات ورق استیل می توانند به زیستگاه های طبیعی آسیب برسانند و سبب تخریب اکوسیستم شوند.