جوشکاری ورق استیل به سایر فلزات

جوشکاری ورق استیل به سایر فلزات

جوشکاری فلزات غیر مشابه به این معنی است که دو فلز از جنس های مختلف که دارای ویژگی های شیمیایی کاملا متفاوتی هستند، باید به یکدیگر جوش داده شوند. با توجه به استفاده بسیار گسترده از استیل ضد زنگ گرید 91 در پالایشگاه ها و در محیط هایی که حرارت بالاست، استفاده از این گرید در جوش فلزات غیر مشابه مناسب است و به صورت گسترده از این گرید استفاده می شود.

جوشکاری ورق استیل به سایر فلزات

انواع جوش فلزات غیر مشابه

دو نوع اساسی جوش فلزات غیر مشابه وجود دارد که یک نوع آن جوش استیل فریتی به فریتی است، یک نوع دیگر هم جوش فریتی به آستنیتی است.

جوش گرید 91 به استیل ضد زنگ فریتی

چندین مسئله وجود دارد که  در طراحی و ساخت جوش فلزات غیر مشابه در استیل گرید 91 به سایر فولادهای فریتی مورد توجه قرار می گیرد.  اصلی ترین آن ها انتقال اتم های کربن از فلزات با میزان کروم کمتر به استیل ضد زنگ گرید 91 با میزان کروم بیشتر است. اختلاف میزان کروم ما بین دو فلز، انتشار کربن را ایجاد می کند که هم در عملیات حرارتی پس از جوشکاری، که دما در هنگام انجام آن بسیار بالاست و همچنین در محیط هایی که آنجا دما تقریباً تا نهصد درجه فارنهایت بالا می رود، اتفاق می افتد. این اتفاق سبب می شود که یک لایه ی ضعیف بر روی سطح جوش ایجاد شود. این لایه ضعیف که بر روی سطحی که دارای کرم پایین است ایجاد شده، می تواند در آینده سبب ترک خوردگی، خرابی و نارسایی های دیگر شود.

جوش گرید 91 به استیل ضد زنگ آستنیتی

جوشکاری فلزات غیر مشابه مابین گرید 91 و استیل ضد زنگ آستنیتی به نسبت عمومیت بیشتری دارد. شاید بیشتر از آن چیزی که حتی به نظر می رسد. علاوه بر جوش تحتانی، در اتصال لوله های کوره از جنس استیل ضد زنگ به لوله های خارجی، در دیگ های معمولی مدرن، اتصالات از جنس استیل به لوله هایی از جنس گرید 91 که در داخل دیگ وجود دارند، جوش داده می شوند. این روش از جوشکاری در محیط هایی که دمای کار خیلی بالا می رود به ویژه در پالایشگاه ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. می توان به تعداد زیادی از کاربرد های این جوش در جاهای مختلف اشاره کرد.  در این نوع جوشکاری بیشتر از آلیاژ های استیل بر پایه ی نیکل مانند 8/18 استفاده می شود. در جوشکاری صفحات نازک تر، دو فلز مستقیما به هم متصل می شوند. اما در مواقعی که قطعات ضخیم تر هستند از یک ماده پر کننده که جنس آن از آلیاژ استیل بر پایه ی نیکل است استفاده می شود. استفاده از این آلیاژ برای ماده پر کننده کمک می کند که از انتقال کربن بین دو فلز جلوگیری شود.