بررسی امکان زنگ زدگی استیل

بررسی امکان زنگ زدگی استیل

استیل معروف به ضد زنگ بودن هستند اما گریدهای مختلف استیل مقاومت متفاوتی در برابر عوامل خورنده دارند و هر چند به طور عمومی مقاومت خوبی در برابر این عوامل دارند اما اینگونه هم نیست که بدون نگهداری صحیح در هر محیطی تا همیشه دور از زنگ زدگی باقی بمانند. حداقل درصد کروم برای ایجاد لایه محافظ 10.5٪ است که در این حالت این فولاد شناخته شده و پرکاربرد فقط در برابر اتمسفر معمولی پایدار است. هنگامی که درصد کروم به 25 تا 30درصد بالا رود خاصیت عمده این محصول یعنی استقامت به زنگ زدگی استیل، بالا رفته و استقامت به اکسیداسیون به بیشترین حد ممکن خود می رسد.

بررسی امکان زنگ زدگی استیل

بررسی امکان زنگ زدگی استیل

استیل آلیاژی از جنس آهن با درصدی از  کربن می باشد که درصد این عنصر استل را  دارای ویژگی های منحصر به فردی کرده است. این آلیاژ دارای استقامت و انعطاف پذیری است که برای مصارف ها متنوع به کار برده می شود.

 استیل آلیاژی از آهن و درصدی از دیگر عنصرها است. اگر عنصر کروم به آهن اضافه شود آلیاژ خیلی مستحکم با خواص بی مانندی به وجود می آید. ولی این فراورده نقص هایی نیز دارد.  از جمله زنگ زدگی در مقابل نم خیلی زیاد،به این صورت که اگر این محصول در وضعیت اقلیمی با رطوبت کم قرار گیرد صدمه ای به آن وارد نمی شود ولی اگر رطوبت زیاد باشد خوردگی صورت می گیرد که برای این حالت بایستی این محصول را ضد زنگ نمود.

برای ایجاد خاصییت ضد زنگ بودن استیل باید در این محصول مقدارکروم را تقریباً 10.5 درصد بالا برد به این صورت که با تلفیق شدن آهن با اکسیژن هوا هم به تعامل شیمیایی وارد شده و اکسید کروم را به وجود آورد. اکسید کروم بر روی آن به شکل یک کاور نارسانا قرار می گیرد و باعث مراقبت آلیاژ مربوطه در مقابل زنگ زدگی و خوردگی می باشد. می توان برای افزایش استقامت این ورق کاربردی درصدی از دیگر عناصر نظیر منگنز، نیکل و…  را هم به کار برد‌.


ویژگ های فولاد ضد زنگ

اضافه کردن 10.5 درصد کروم به این آلیاژ سبب می شود فولاد حدود 200 برابر در مقابل زنگ زدگی نسبت به فولادهای بدون کروم  استقامت داشته باشد. از دیگر ویژگی آن برای مصرف کنندگان می توان به استقامت و ماندگاری بسیار آن، استقامت در مقابل دمای بالا یا پایین، بالا رفتن فرم پذیری و تولید راحت، مراقبت کم هزینه، دوام بالا و شکلی زیبا اشاره نمود و از لحاظ محیطی  مساعد و قابلیت بازیافت را دارد. مسئله مهم دیگر در مورد این آلیاژ این است که بعد از پایان تولید احتیاجی به کاور یا رنگ آمیزی ندارد. ویژگی های کلی آن عبارتند از : استقامت و ماندگاری، استقامت در مقابل دمای بالا یا پایین، بالا رفتن فرم پذیری، تولید راحت و مراقبت کم هزینه.


آشنایی با نحوه تشخیص استیل اصل

استیل در مقابل زنگ زدگی ، فرسودگی و اصطکاک استقامت دارد و نیز انعطاف پذیر بوده و دارای خواص مغناطیسی است. هنگامی که به اصل بودن این فراورده اطمینان ندارید روش های گوناگونی برای شناسایی آن وجود دارد که در زیر به 2 مورد آن خواهیم پرداخت: روش آهن ربا و اسید هیدروکلریک.


تشخیص ورق استیل اصل با آهن ربا 

یکی از  روش های تشخیص استیل اصل به کارگیری از آهن ربا است. برای ان کار آهن ربا را روی تکه ای که می خواهید تست را بر روی آن انجام دهید بچسبانید اگر آهن ربا را نگه داشت یعنی اصل است در غیر این صورت احتمالاً فلزی دیگر نظیر آلومینیوم است.


تشخیص ورق استیل اصل با اسید هیدروکلریک

در این روش بخشی از قطعه که صدمه دیدن زیاد مهم نیست را تعیین نمایید و با قطره چکان مقداری اسید هیدروکلریک اسید را بر روی قطعه مد نظر بچکانید و تقریباً 30 دقیقه آن را به حال خود بگذارید. سپس آن بخش را تمیز نماید اگر تغییر رنگ نداده باشد جنس ورق مربوطه کاملاً اصل است.