استنلس استیل طرح دار (ورق استیل دانه گندمی)

استنلس استیل طرح دار (ورق استیل دانه گندمی)

سطوح ورق استیل به دو نوع صاف و طرحدار تقسیم می شود که هر کدام از این دسته بندی ها نیز در برگیرنده ی زیرمجموعه هایی هستند. در این مقاله ورق استیل دانه گندمی که زیر مجموعه ورق های استیل طرح دار می باشد، معرفی می گردد.

استنلس استیل طرح دار (ورق استیل دانه گندمی)

معرفی ورق استیل طرحدار (استیل دانه گندمی)

سطوح ورق استیل  خود به دو شکل ساده و طرح دار طبقه بندی می شود. سطوح طرحدار نیز به شکل پانچ و برجسته (سه بعدی) تقسیم بندی می شوند. انواع سطوح سه بعدی عبارتند از: دایره ای، نیمه دایره ای، تخت، مربع، طرح های ترکیبی که با استفاده از cnc ایجاد می شوند و دانه گندمی، که البته تمرکز این مقاله بیشتر بر ورق استیل دانه گندمی می باشد. انواع سطوح دانه گندمی دارای الگویی منظم و هندسی است و می تواند ورق استیل مات، طلایی، نقره ای یا براق باشد.


نحوه تولید استنلس استیل دانه گندمی (ورق استیل طرحدار)

ورق استیل به صورت رول یا برش خورده داخل قالب قرار می گیرد و فشار به آن وارد می شود. این فرآیند باعث می شود که طرح مورد نظر بر روی ورق ایجاد شود. نیروی وارده برای این کار ممکن است در مقیاس بسیار کمی باعث دفرمه شدن ورق شود، که برای جلوگیری از این اتفاق و برای حفظ ظاهر و صافی، ورق را به وسیله اهرم هایی خاص مهار می کنند تا ثابت بمانند.

ویژگی های ورق استیل طرحدار (دانه گندمی)

ورق استیل دانه گندمی با توجه به سطح برجسته ای که دارد، اصطکاک ناشی از برخورد با سطح را افزایش داده و مانع از لغزش می شود همچنین ضدزنگ بوده و  از استحکام بالایی در برابر خوردگی برخوردار می باشد و در اکثر محیط ها و شرایط، عملکرد قابل قبولی از خود نشان خواهد داد. مقاومت ورق استیل دانه گندمی در برابر سایش زیاد است. همچنین اتصال و نصب آن نیز آسان می باشد.


کاربرد ورق استیل گندمی

از ویژگی های ورق استیل گندمی می توان به مقاومت بالا در برابر زنگ زدن، استحکام کششی زیاد و طول عمر بالا را نام برد. ورق استیل گندمی در دسته ورق های دکوراتیو قرارگرفته است به همین دلیل عمده کاربرد آن در مصارف تزئینی و دکوراسیون است. ورق استیل گندمی برای استفاده در کابین آسانسورها و یا لمسه مبل استفاده می شود.از این ورق در رنگ طلایی و نقره ای در اجرای پوشش از روش pvd استفاده می گردد.


قیمت ورق استیل طرح دار (ورق استیل دانه گندمی)

قیمت ورق استیل وابسته به عواملی چون گرید آلیاژی، ضخامت و سطح پرداخت پایانی است. معمولا در یک گرید و ضخامت خاص ورق استیل دانه گندمی قیمت بالاتری در مقایسه با دیگر سطوح دارد. به عنوان مثال ورق استیل 304 با سطح دانه گندمی قیمت بالاتری نسبت به ورق استیل 304 با سطوح مات (2b)، براق (ba) و خشدار روکش دار (no.4) دارد. زیرا ایجاد سطوح طرح دار همچون سطح دانه گندمی به کار و پرداخت بیشتری نیاز دارد.