آلیاژ های پایه نیکل

آلیاژ های پایه نیکل

این آلیاژ ها شامل نیکل، کروم، و مولیبدن می باشد و می توان با ترکیب کمی از عناصر آلیاژی دیگر آلیاژ هایی با مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی یا با استحکام بالا تولید کرد. این آلیاژ ها در محیط های سخت و یا در تماس با خورنده هایی که فراتر از توانایی استنلس استیل سری 300 هستند استفاده می شوند. آنها همچنین به طور ویژه ای مغناطیسی می باشند. انواع استاندارد این گرید Ni200، Ni201 و Ni205 هستند که با توجه به نوع قطعه، هرکدام مزیت های خاص خود را دارند.

آلیاژ های پایه نیکل

نیکل و برخی از ویژگی های آن

نیکل بیست و هشتمین عنصر جدول تناوبی و فلزی مقاوم است که یکی از عناصر موجود در ذخایر بستر دریا به شمار می رود. این فلز پنجمین عنصر پرکاربرد کره زمین است.

برخی از خواص ویژه این فلز عبارتند از:

ساختار بلور و براق

مقاوم و سخت

عایق الکتریکی خوب

مقاومت حرارتی بالا


کاربردهای آلیاژ بر پایه نیکل

با توجه به خواصی که از آلیاژهای نیکل نام بردیم، کاربردهای گسترده ای برای آن ها وجود دارد. مقاومت در برابر خوردگی و قابلیت استفاده در حرارت بالا، سبب کاربردهای زیاد این هلیاژ شده است. 

حمل و نقل فضایی: قطعات راکت، جت و هواپیما

صنایع شیمیایی: پمپ ها، خنک کننده ها، پیچ و مهره

توربین های هواپیما: دیسک، محفظه احتراق، محورها

نیروگاه های بخار: تیغه ها، پیچ و مهره ها

موتورهای پیستونی: دریچه های اگزوز، توربو شارژ

وسایل پزشکی: پروتزهای پزشکی، ابزار دندان پزشکی

فلزکاری: قالب های فلزی، ابزارهای فلزی



آلیاژهای بر پایه نیکل مونل (monel nickel-base)

آلیاژی بر پایه نیکل است که در درجه اول از نیکل (تا 67٪) و مس تشکیل شده باشد و همچنین مقادیر کمی آهن، منگنز، کربن و سیلیکون در خود داشته باشد. مونل از نیکل خالص قوی تر است و آلیاژهای آن در برابر خوردگی توسط بسیاری از عوامل، از جمله جریان آب دریا مقاومت نشان میدهند. آنها را می توان به آسانی توسط گرم کاری و سرد کاری، ماشینکاری و جوشکاری، ریخته گری و تولید کرد.

مونل d

مونل

m35-1مونل


آلیاژهای بر پایه نیکل هستلوی (hastalloy nickel-base)

نوعی آلیاژ نیکل است که در برابر خوردگی بسیار مقاوم می باشد. افزودن مولیبدن به آن باعث می شود هستلوی در دمای بالا سخت تر و قوی تر شود و آن را برای کاربردهای جوشکاری مناسب می کند. این آلیاژ نیکل به راحتی ساخته و تشکیل می شود. شکل پذیری خوبی دارند و قابلیت فورج و سرد کاری دارند.

هستلویx

هستلوی267


آلیاژ های بر پایه نیکل اینکونل (inconel nickel-base)

آلیاژهای بر پایه نیکل از مواد مقاوم در برابر اکسیداسیون و خوردگی تشکیل شده اند که برای کار در محیط هایی که اغلب در معرض فشار و گرما قرار دارند مناسب هستند. آلیاژ اینکونل هنگام گرم شدن، یک لایه اکسید ضخیم، پایدار و غیرفعال تشکیل می دهد و سطح را در برابر حملات بعدی حفظ می کند. آلیاژ اینکونل در دماهای مختلف استحکامش را حفظ می کند و در بخش های دما بالا که حتی آلومینیوم و استیل دچار خزش می شوند، کاربرد دارد.

اینکونل 600 

اینکونل 625


آلیاژ های بر پایه نیکل مقاوم در برابر نیکل  (ni resist nickel-base)

آلیاژهای آستنیتی از استحکام بالا و خاصیت ضد ارتعاشی خوبی دارند و مقاومت کمی در برابر سایش و خوردگی دارند. آلیاژهای مقاوم در برابر نیکل از مقاومت و پایداری خوبی در دماهای بالا برخوردار هستند. آنها قابلیت ماشین کاری دارند اما قابلیت جوشکاری را ندارند. آلیاژ هایی نیکل مقاوم در برابر نیکل شامل: ni resist (type d)