ورق استیل خش دار چیست؟

ورق استیل خش دار چیست؟

ورق استیل خش دار را می توان از جمله محصولات فولادی جدیدی دانست که بنا به سلیقه مدرن امروزی و بیشتر برای جنبه های تزئینی و دکوراتیو، مورد توجه قرار گرفته است. این محصول دارای ویژگی ها ظاهری خاصی است که جذابیت بصری آن در فضاهای مدرن تا به این اندازه محبوبش کرده است. باید بدانید که ورق های استیل خش دار در انواع مختلفی تولید می شوند که هرکدام از آن ها زیبایی خاص خودشان را دارند. در ادامه به صورت کامل در خصوص کاربرد ورق استیل خش دار و مشخصات آن بیشتر صحبت می کنیم.

ورق استیل خش دار چیست؟

ورق استیل چگونه خش دار می‌شود؟

قبل از ورئد به بحث روش تولید ورق خش‌دار یادآور می‌شویم که استنلس استیل با ایجاد یک لایه اکسیدکروم غیر فعال مانع از زنگ زدگی و خوردگی می‌شود. این لایه که وظیفه محافظت از سطح ورق‌ها را به عهده دارد موجب مقاومت استیل خشدار در برابر زنگ‌زدگی و یا اکسیداسیون نیز می‌شود. زمانی که این ورق‌ها را خشدار می‌کنند، لایه کروم می‌تواند خود را بازسازی کرده و همچنان در برابر خوردگی مقاوم باشد. ورق استیل خش دار را از انواع آلیاژهای استنلس استیل می‌سازند که به آن در صنعت، ورق استیل brushed نیز می‌گویند. ورق استیل خش دار پس از مراحل مختلف نورد گرم و سرد بصورت مکانیکی و در فرایندی جداگانه توسط تسمه‌ها و فرچه‌هایی ساینده خش‌دار می‌شود. برای درک بهتر تعریف ورق استیل خش دار شاید بهتر باشد به مقایسه ورق خش‌دار و ورق پرداخت شده بپردازیم.

درست است که فولاد ضد زنگ خش‌دار فلزی با کیفیت سطح مات به حساب می‌آید و همانطور که اشاره شد از طریق اصطکاک تسمه‌ها و فرچه‌های فلزی بسیار ظریف ساخته می‌شوند. ولی با سایر انواع ورق مات متفاوت هستند. تفاوت اصلی بین فولاد ضد زنگ خش‌دار و پرداخت شده مات در این است که فولاد ضد زنگ خش‌دار سطحی زبر ولی یکنواخت دارد، در حالی که فولاد زنگ نزن پرداخت شده سطحی بسیار صاف دارد. کیفیت سطح فولاد ضد زنگ نورد شده با درجه پرداخت‌های مختلف از مات تا براق حاصل فرایندهای نورد ورق و گاهی عملیات سطحی شیمیایی هستند. ولی ورق خش‌دار ورقی است که پس از نورد و عملیات سطحی وارد مرحله‌ای نهایی شده و با روش‌های اصطکاکی سطح آن به درجات مختلف خش‌دار می‌شود. به این فرایند dull polishing نیز می‌گویند. ورق‌های فولادی ضد زنگ و کویل‌های فولادی ضد زنگ پایه برای ساخت ورق استیل خش‌دار معمولاً به یکی از دو کیفیت سطح 2b با 2r هستند. طبق استانداردهای جهانی، این مدل از ورق‌های استیل را به دو روش نورد گرم و نورد سرد تولید می‌کنند که هرکدام از آن‌ها می‌توانند بر روی قابلیت‌ها و ویژگی‌های نهایی ورق استیل خشدار تاثیرگذار باشند. ورق استیل خشدار به دو روش تکمیلی و کارخانه‌ای، خش‌دار می‌شوند. در روش کارخانه‌ای، این ورق‌ها در ادامه مراحل تولید خشدار می‌شوند. اما در روش تکمیلی، این مدل از ورق‌ها ابتدا به‌صورت مات و براق تحویل شده، سپس از دستگاه‌های خش زنی به خصوصی استفاده می‌کنند تا بر روی آن‌ها خش ایجاد کند. بدیهی است کیفیت این دو فرایند متفاوت است.

در این نوع از کیفیت سطح، فولاد ضد زنگ با استفاده از فرچه یا بُرس ساینده ظریف بر روی یک تسمه یا چرخ که بصورت مداوم و یکنواخت در یک جهت حرکت می‌کند و پرداخت و خش‌دار می شود. پس از آن، با یک تسمه دیگر یا ساینده نرم‌تر مجدد پرداخت می‌شود. این روش خش‌دار کردن یک درخشش خاص و مات بر روی فولاد ضد زنگ ایجاد می‌کند. به طور معمول، در این نوع از سطوح به دلیل هم‌سویی و یکنواختی خش‌های نازک روی سطح فلز جلوه خاصی در بازتاب نور به دست می‌آید. در ضمن فولاد ضدزنگ با توجه به ویژگی بارز خود درخشندگی خود را حفظ کرده و به این ترتیب، ظاهری متمایز پیدا می کند که اغلب برای کاربردهای تزئینی انتخابی منحصر به فرد است.


استاندارد ورق استیل خش دار

طبق استانداردهای جهانی صنعتی، ورق‌های استیل خشدار در انواع مختلف تولید می‌شوند. چند کیفیت رایج عبارتند از no.3 ،no.4 و no.6 که از لحاظ کیفیت سطح، دسته‌بندی می‌شوند. طبق این طبقه بندی ورق خش‌دار شماره 3 زبرتر و شماره 6 سطحی نرم‌تر دارد. در این میان نوع no.4، در ایران شناخته ‌شده‌تر و رایج‌تر است. از آن جایی که ورق‌های no.4 دارای خش‌های هم‌راستا و یکنواختی هستند، برخی عیوب و برای مثال اثر انگشت روی سطح آن‌ها کمتر نمایان می‌شود. به همین دلیل طرفداران بسیاری برای کاربردهای دکوراتیو پیدا کرده‌اند. گاهی برای دوام ومقاومت بیشتر سطح، بر روی ورق استیل خش دار، یک‌لایه محافظ پلیمری نیز قرار می‌گیرد. این لایه می‌تواند همانند محافظ عمل کرده و مزیت دیگری برای استیل خش‌دار باشد.

از دیگر مزایای استیل خشدار می‌توان به قابلیت بازیافت 100% آن مثل سایر محصولات استنلس استیل اشاره کرد. به همین دلیل کاملاً با محیط‌زیست سازگاری داشته و آسیب بسیار کمتری به آن وارد می‌کند.