معرفی ورق استیل 410

معرفی ورق استیل 410

معرفی ورق استیل 410 ورق استیل 410 یک فولاد زنگ نزن (استنلس استیل) مارتنزیتی بوده که حاوی 11.5 الی 13.5 درصد کروم در ترکیب شیمیایی خود می باشد. این آلیاژ فاقد نیکل بوده و به همین جهت دارای قیمت کمتری نسبت به استیل های آستنیتی سری 300 می باشد. این گرید بیشتر در شرایطی استفاده می شود که به مقاومت متوسط در برابر خوردگی و خواص مکانیکی بالا نیاز باشد. ورق استیل 410 همچون دیگر استنلس استیل های مارتنزیتی مغناطیسی بوده و دارای قابلیت سخت شوندگی به واسطه عملیات حرارتی است.

معرفی ورق استیل 410

معرفی ورق استیل 410

ورق استیل 410 یک فولاد زنگ نزن (استنلس استیل) مارتنزیتی بوده که حاوی 11.5 الی 13.5 درصد کروم در ترکیب شیمیایی خود می باشد. این آلیاژ فاقد نیکل بوده و به همین جهت دارای قیمت کمتری نسبت به استیل های آستنیتی سری 300 می باشد. این گرید بیشتر در شرایطی استفاده می شود که به مقاومت متوسط در برابر خوردگی و خواص مکانیکی بالا نیاز باشد. ورق استیل 410 همچون دیگر استنلس استیل های مارتنزیتی مغناطیسی بوده و دارای قابلیت سخت شوندگی به واسطه عملیات حرارتی است. عملیات حرارتی پذیر بودن استیل 410 سبب کاربرد آن در مواردی چون ابزار آلات برشکاری گردیده است. استحکام این فولاد زمانی که در معرض حرارت قرار می گیرد و دما افزایش می یابد، افت می کند. در زیر دمای صفر درجه نیز داکتیلیته مناسبی ندارد. در حالی که استنلس استیل های آستنیتی سری 300 در دماهای زیر صفر درجه نیز قابلیت بکارگیری دارند.


مقاومت به خوردگی ورق استیل 410

ورق استیل 410 در مقایسه با استیل های آستنیتی سری 300 و استیل فریتی 430 مقاوم به خوردگی ضعیف تری دارد. همانطور که پیش تر نیز اشاره شد استنلس استیل 410 بیشتری در محیط های خورنده متوسط عملکرد خوبی دارد. این گرید در مقابل گازهای داغ، هوای خشک، بخار، مواد قلیایی، اسیدهای ملایم، آب شیرین و هوای خشک مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. در برابر اسیدهای غذایی نیز از مقاومت خوبی برخوردار است. همچنین در برابر اسید سولفوریک، اسید نیتریک، استیک اسید رقیق و نفتا نیز مقاومت معقولی دارد. بیشترین مقاومت به خوردگی در ورق استیل 410 زمانی حاصل می شود که تحت فرایندهای عملیات حرارتی همچون سخت کاری و تمپر گرفته باشد و سطح آن نیز پولیش شده باشد.   استیل 410 را می توان در آبی که کمی کلرینه شده (chlorinated water) و گاز زدایی (آب بی هوا – desaereted water) شده نیز استفاده کرد. در محیط های نفت و گاز نیز نیز در جایی که گاز زدایی شده و سولفید هیدروژن کمی دارد عمکرد خوبی دارد. با این حال این فولاد زنگ نزن فریتی در شرایط اکسیداسیون مستعد حمله کلریدی است.


مقاومت در برابر حرارت

ورق استیل 410 ورق استیل 410 زمانی که به طور مداوم و پیوسته در معرض حرارت باشد تا دمای (c °) 700 مقاومت به اکسیداسیون خوبی از خود نشان می دهد. در شرایطی که به طور متناوب در معرض حرارت باشد تا دمای (c °) 815 مقاوم است. این نکته را نیز باید اشاره نمود که خواص مکانیکی این فولاد زنگ نزن زمانی که در محدوده دمایی400 الی (c °) 580 قرار گیرد افت پیدا می کند.


عملیات حرارتی ورق استیل 410 

همانطورکه در قسمت مقدمه اشاره شد عمده ترین ویژگی فولادهای زنگ نزن ماتنزیتی عملیات حرارتی پذیر بودن آنهاست. در حالی که استنلس استیل های آستنیتی و فرتی دارای قابلیت سخت شوندگی بواسطه عملیات حرارتی نیستند. در قسمت بررسی مقاومت به خوردگی ورق استیل 410 نیز اشاره شد که این آلیاژ پس از عملیات سخت کاری و تمپر دارای بیشترین مقاومت به خوردگی است. بنابراین می توان گفت که اعمال فرایند عملیات حرارتی روی استنلس استیل 410 نه تنها خواص مکانیکی را تحت تاثیر قرار داده بلکه بهبود مقاومت به خوردگی را نیز به همراه دارد.


شکل پذیری ورق استیل 410

ورق استیل 410 شکل پذیری مناسبی در حالت سرد دارد. معمولا این فولاد زنگ نزن در شرایط آنیل می تواند تا حدودی تحت فرایندهایی نظیر کشش قرار گیرد.


کاربردهای ورق استیل 410

همانطورکه پیش تر نیز اشاره شد ورق استیل 410 بیشتر در شرایطی که نیاز به مقاومت متوسط در برابر خوردگی به استحکام و سختی بالا باشد بکارگیری می شود. از این رو در ساخت تجهیزات دندانپزشکی (پنس، قیچی، انبرک و....) و لوازم آشپزخانه همچون چاقو استفاده می شود. در ساخت این قبیل ابزار برشی معمولا پارامتری به نام edge retention یا حفظ لبه تعریف می شود که حاکی از مقاومت لبه های در برابر کند شدن ناشی از تاثیرات، شیمیایی، مکانیکی و حرارتی است. با توجه به اینکه این آلیاژ دارای قابلیت سخت شوندگی بواسطه عملیات حرارتی است می توان گفت که با سخت کردن آن بواسطه سیکل های عملیات حرارتی مقاومت لبه برش یا همان edge retention افزایش می یابد. مقاومت سایش عامل مهم دیگری است که سبب انتخاب ورق استیل 410 در ساخت این ابزار به ویژه تجهیزات دندان پزشکی شده است زیرا این وسایل در تماس مستقیم با دندان هستند. کاربرد این گرید فقط به این ابزارآلات برشی محدود نمی شود. علاوه بر این موارد از استیل 410 در ساخت پره های توربین بخار، برج های تقطیر پتروشیمی، تجهیزات صنایع معدنی، شکر و... نیز استفاده می شود.